Život podnikatele: je potřeba více než jeden byznys?
Jako podnikatelé musí lidé každodenně řešit spousty problémů a rozhodnou se v krátkém čase. Některá rozhodnutí jsou jednodušší a jiná zase trvají několik měsíců, ale snad to nejdůležitější je, zda se věnovat jednomu, nebo více oborům. Jenom ve Spojených Státech se každý měsíc objeví 543 000 nových firem (a několik tisíc se jich také zavře). Samozřejmě neexistuje správná odpověď, která by seděla všem, ale pojďme se podívat na pozitiva a negativa obou přístupů.
Mnozí zkušení vlastníci byznysů prosazují ideu, že je lepší mít více než jeden byznys. Vlastnění více firem vám může přinést lepší finanční možnosti. Dobrým příkladem podnikatelky, která se zabývá více než jedním odvětvími podnikání, je Adrienne Rowsome, známá hráčka pokeru a ergoterapeutka. Díky kombinaci dvou různých prací je Rowsome schopná zajistit si stabilitu. Více než jeden byznys vás také přinutí neustále se učit novým věcem a zlepšovat se. Například Elon Musk, inženýr z Jižní Afriky, je CEO hned tří firem: Tesla Motors, SpaceX a SolarCity. Jeho zkušenosti se odrážejí v úspěchu těchto firem a jeho znalosti se hodí ve všech třech. Například Tesla teď vyrábí auta na solární panely podobné těm ze SolarCity. S každým novým byznysem také získáte více zkušeností a kontaktů, a proto je začátek každého nového byznysu o něco jednodušší. Steven Jobs, který založil Apple a Pixar, je toho dobrým příkladem. Po té co Jobs založil Apple a následně z něj odešel, založil studio animovaných filmů Pixar. Zakládání Pixaru bylo o hodně lehčí, protože Steve Jobs už měl zkušenosti ze zakládání Apple. Obě jeho firmy jsou dnes nadmíru úspěšné a známé po celém světě. V neposlední řadě, čím více byznysů vlastníte, tím více máte možností ovlivnit trh a zlepšit tím váš zisk.
Je ale dobré se ujistit že jste připraveni na to založit další firmu. Je důležité si pamatovat, že začínání nového byznysu neznamená, že na ten starý zapomenete. Právě naopak, budete se muset starat o oba, nebo ještě více, byznysů na jednou. To může samozřejmě být příjemná výzva a nebo na druhou stranu nepříjemný stres. Je také dobré si připomenout, že začátek jakéhokoliv byznysu je vždycky riskantní a ne vždycky se vydaří. I když s každým novým začátkem získáváte více zkušeností, trh je někdy nepředvídatelný, a nový byznys může brzo zkrachovat. V neposlední řadě je dobré čas od času si odpočinout, než nové podnikání začnete. Přece jenom jsme lidé, kteří potřebují také spát a někdy se i odreagovat.
Někteří nemají tendence zakládat více než jeden byznys a tím získají jinou sadu výhod a nevýhod. V případě jednoho byznysu záleží hodně na tom, o jaký typ se jedná. Pokud se zaměřujete na lokální byznys, který si pomalu vybudovává klientelu, jako například holičství nebo restaurace, potom jeden byznys stačí, dokud k vám chodí lidé. Někteří dokonce takové byznysy rozšířily a staly se známými. Jedním z takových příkladů je McDonald ‘s, který byl v roce 1940 jen jednou restaurací, a dnes ho můžete najít po celém světě.
Někdy je ale mnohem těžší udržet si jenom jeden obor podnikání, kvůli velké konkurenci a změnám na trhu. Některé typy byznysů, například start-upy zabývající se mobilními aplikacemi, třeba programováním galerií do virtuální realit jako aplikace Eazel, mají velký potenciál ale také velké riziko zániku kvůli konkurenci a často nedostatku peněz. Změny na trhu se také často odrazí na firmách. Například v roce 2000 byly velmi oblíbené síťované punčocháče, které se dnes již málo nosí. V roce 2000 by proto byznys, který se na tyto punčocháče specializuje, vzkvétal a dnes by pravděpodobně měl méně zákazníků. To ale neznamená, že mít jenom jeden způsob obživy není výhodné: často vám to ušetří energii, stres, i čas.