Podnikatelské chyby – které mnoho podnikatelů pravidelně dělá?
Podnikání jako takové je rozhodně snem mnoha lidí. A je pravdou, že řada z nich se na tuto dráhu skutečně dá. Pokud se podíváme na statistiky, je třeba říci i to, že ne každý podnikatel je nutně úspěšným a mnoho lidí hned v prvním roce končí. Důvodem mohou být hlavní podnikatelské chyby. O jaké konkrétně se jedná? Podívejte se na ně společně s námi.
Mezi časté podnikatelské chyby patří absence byznys plánu
Jenom těžko by šlo začít něčím jiným, než chybou, která dnes patří mezi skutečně ty hlavní. Je to absence byznys plánu. Ta patří mezí podnikatelské chyby hlavně proto, že jako začínající podnikatelé vlastně nevíte, co přesně budete dělat. Každou věc následně řešíte až za pochodu, a nemusí být ani výjimkou to, že si až v průběhu startu byznysu uvědomíte, že váš nápad má několik trhlin, a to třeba s ohledem na finance. Proto podnikatelský plán nepodceňujte. A to hlavně proto, že mezi jeho hlavní části patří:
- Zhodnocení výhod a nevýhod
- Finanční analýza
- Analýza trhu a zákazníků
Nevymýšlejte dokonalý produkt
Jdeme dále. Zde musíme říci, že mezi podnikatelské chyby patří snaha o vymyšlení naprosto dokonalého produktu. Stále se vám zdá, že ještě není takový, aby ho zákazníci chtěli a tak se ho snažíte stále vylepšovat, a to až k dokonalosti. To je sice správná cesta, ale velmi často tato snaha vyjde doslova vniveč. Důvodem je především to, že vaše představy se nemusí shodovat s těmi, které mají zákazníci. I proto je dobré uvést na trh spíše prvotní a základní produkt, a následně vyslyšet zpětnou vazbu, a na jejím základě už můžete daný produkt upravit a specifikovat podle svých přání. Je to z toho důvodu, že když budete produkt upravovat k dokonalosti sami, můžete ztratit i několik měsíců, a poté zjistíte, že takto sice vyhovuje vám, ale nikoliv vašim zákazníkům.
Nedělejte přehnaná tajemství
Velké množství začínajících podnikatelů se domnívá, že mají naprosto unikátní nápad a všude kolem je konkurence, která jim ho chce ukrást. Na jednu stranu na tom něco pravdy bude, ale zároveň nezapomínejte na to, že přílišné tajnůstkaření patří mezi velké podnikatelské chyby. Zvláště, pokud hledáte investora, partnera do byznysu, nebo zaměstnance. Pamatujte na to, že úspěšnost nápadu nestojí jenom na jeho unikátnosti, ale i na schopnostech každého podnikatele. Stejně tak pamatujte na to, že pro konkurenci je mnohem jednodušší zkopírovat nápad až ve chvíli, kdy začnete mít úspěch. A pokud bude silná, převálcuje vás tak jako tak. Krást nápady v zárodku se totiž jenom málokdy vyplatí.
Propagujte správnou cestou
Pozor také na chyby, které se týkají samotné propagace. Mnoho lidí si myslí, že ta není nic složitého. Opak je ale pravdou, jelikož vždy je třeba zvolit správný směr. Rozhodně neplatí, že pro každý produkt je vhodné využít všechny možné marketingové kanály, jelikož všechny budou úspěšné. Stejně tak neplatí to, že čím více lidí oslovíte, tím více peněz můžete vydělat. Vždy je nutné zohlednit jak váš produkt nebo službu, tak i jeho cenu, cílovou skupinu, nebo i to, zda jde o lokální, nebo globální věc. Mezi hlavní cesty, které v současné době jasně dominují, patří tyto:
- Online propagace
- Offline propagace
- Propagace na sociálních sítích
- Word of mouth
Mějte dostatek financí
Jistě jste četli různé inspirativní příběhy, které byly spojeny s tím, že někdo začal podnikat a měl v kapse jenom pár stovek, nebo tisíců korun. Ano, i s touto sumou se dá začít. Ale rozhodně ne ve chvíli, kdy máte v plánu vyrábět, nebo prodávat zboží, či poskytovat služby, které sami nevytváříte. Pokud je toto i váš případ, nedělejte tu chybu, že začnete zcela bez peněz. U velmi malých objemů vám menší sumy možná stačit mohou. U větších ale už ne. Bude vám scházet takzvaný provozní kapitál. Proto je dobré myslet na dostatek finančních prostředků, které budete mít k dispozici. Pokud je nemáte našetřeny, je jednou z možností třeba kreditní karta, nebo kontokorent. I když se z hlediska výhodnosti nejedná o nejlepší řešení, je třeba říci, že jde o produkty, které jsou ty nejlepší pro vaši situaci. Slouží jako finanční rezerva a tak když budete potřebovat, peníze odtud vezmete a potom je znovu vrátíte zpět.
Počítejte s možným neúspěchem
Co také patří mezi časté podnikatelské chyby? Rozhodně to, že předpokládáte úspěch a nic jiného. Je samozřejmě jasné, že svému nápadu a plánu musíte plně věřit. Stejně tak je ale třeba, abyste mysleli i na případný neúspěch. Proto je dobré mít jasno v tom, z čeho budete první týdny nebo měsíce vlastně žít, pokud zájem nebude zpočátku tak velký. Dále je třeba jasně stanovit finanční cíle, a to hlavně v souvislosti s tím, kde je onen zlomový bod, kdy se rozhodnete buď pokračovat, nebo skončit. Mnoho podnikatelů v tomto vůbec jasno nemá, což pochopitelně znamená, že s každým měsícem padají do větších finančních problémů, ze kterých už je cesta zpět podstatně obtížnější, než na samotném počátku.