Je podnikatelský plán pro firmu s.r.o. nutný?
V jaké oblasti budete podnikat, jak zařídit konkurenceschopnost vašeho nápadu, kolik budete potřebovat peněz do začátku, kolik vás bude každodenní provoz stát – to jsou pouze základní otázky tzv. podnikatelského plánu. Už podle nich je zřejmé, že podnikatelský plán je poměrně důležitý a že by se nad ním měl každý začínající podnikatel alespoň trochu zamyslet. Ale je podnikatelský plán pro společnost s ručením omezeným skutečně nezbytně nutný?
Co je to podnikatelský plán?
Začneme tedy úplně na začátku. Podnikatelský plán je jednoduše řečeno celou podnikatelskou ideou začínajícího podnikatele. Nejen, že se v něm začínající podnikatel zamyslí nad tím, v jaké oblasti bude chtít podnikat, ale také, co přesně bude chtít vyrábět či s čím bude jinak manipulovat, jaká bude možná budoucnost jeho podniku a v neposlední řadě, kolik to všechno bude stát peněz.
Jak vytvořit perspektivní podnikatelský plán?
Jenže výše popsané oblasti jsou pouze velice hrubým nástinem. V prvé řadě musí každý začínající podnikatel vymyslet hlavní oblast, věc či něco, kolem čeho se jeho podnikání bude otáčet. To by mělo být dostatečně konkurenceschopné, originální a na trhu ještě nevídané. Pokud chcete vyrábět něco, co se již na trhu nějakou dobu produkuje a není to tedy pro zákazníky nic nového, měli byste vymyslet nové a originální obměny či ozvláštnění.
Na druhém místě by měly figurovat finance. Ty jsou totiž hybatelem všech vašich snů a cílů a proto byste jim měli věnovat dostatečnou pozornost. Vypočítejte si, kolik výroba jednoho kusu vašeho výrobku bude stát, kolik na ni budete potřebovat zaměstnanců a kolik vás asi každý bude stát a v neposlední řadě, kolik budou stát prostory pro vaši firmu. To ale ohledně financí rozhodně není vše. Vypočítejte si, kolik peněz asi budete do začátku potřebovat, kolik peněz si uložíte pro případy nouze a kolik využijete hned v prvních dnech vašeho podnikání. Důležité je i účetnictví, na které byste neměli zapomínat!
Další oblastí podnikatelského plánu jsou již výše zmíněné prostory a pracovníci. Ať už totiž budete potřebovat jednoho nebo sto zaměstnanců a ať už budete chtít vyrábět u vás doma, nebo v obrovské továrně, budete si muset vše pečlivě promyslet. Kde seženete vámi potřebné pracovníky? Kde najdete prostory vhodné pro vaši výrobu? Kde bude sídlo vaší firmy?
V neposlední řadě byste se měli v podnikatelském plánu zamyslet nad tím, jaký bude název vaší společnosti s ručením omezeným, jaké budete mít logo, jaké budou vaše internetové stránky, jaká bude propagace, jaká bude reklama a další oblasti. I to je totiž velice důležité, a to pak zejména pro získávání nových zákazníků, distributorů, dodavatelů a dalších.
Na co potřebujete podnikatelský plán?
Po přečtení nejzákladnější otázek a oblastí, na které byste měli při tvorbě podnikatelského plánu myslet, vás jistě napadlo, že to všechno máte přesně promyšlené v hlavě a že tedy není potřeba vytvářet k tomuto účelu speciální dokument či štos papírů, kde byste si všechno napsali. Omyl! Právě sepsáním všech bodů, myšlenek a nápadů můžete vaše podnikaní více sjednotit, promyslet či vylepšit ještě o další, hlubší nápady. Navíc se vám tak nikdy nemůže stát, že byste na něco zapomněli! A pokud budete chtít podnikat v tandemu, či s více společníky, ti určitě nadmíru ocení, že si budou moct všechny vaše nápady v klidu přečíst, budou se moct k jednotlivým bodům kdykoliv vrátit a nesrovnalosti s vámi do hloubky prokonzultovat. V neposlední řadě budou moct doplnit jednotlivé oblasti o vlastní myšlenky a nápady.
Je podnikatelský plán pro společnost s ručením omezeným skutečně nezbytně nutný?
Je tedy podnikatelský plán skutečně nutný? To záleží na vás a na velikosti podniku, který chcete založit. Pokud plánujete podnikat v malém podniku, který není nutné do hloubky promýšlet a kde jsou všechny oblasti nad slunce jasné, prakticky podnikatelský plán nepotřebujete. Chcete-li však podnikat ve větší oblasti, která vyžaduje řádné promyšlení a budete-li navíc podnikat s více společníky, rozhodně se alespoň minimální podnikatelský plán, tedy hrubé nastínění podniku, bude hodit.