Je nutné mít před začátkem podnikání podnikatelský plán?
Mít či nemít. To je otázka. Ovšem ne ta ze Shakespearova slavného díla, ale každého začínajícího podnikatele. Podnikatelský plán je totiž velkou otázkou, kterou řeší všichni začátečníci. Mít jej, nebo na něm pracovat až postupně? Popíšeme si zde několik případů, kdy je podnikatelský plán nezbytně nutný a kdy s jeho přípravou s klidnou hlavou můžete ještě počkat.
Podnikatelský plán není metlou podnikání!
I když je to poměrně neuvěřitelné, mnoho začínajících podnikatelů se podnikatelského plánu, respektive jeho sestavování a vymýšlení, bojí. Většinou je to způsobeno tím, že si podnikatelé myslí, že v něm budou muset promyslet naprosto každý detail a každou sekundu svého podnikatelského života. Bázeň je však naprosto zbytečná! Podnikatelský plán totiž není žádnou detailní „kuchařkou“, jak bude vaše podnikání vypadat, pouze souhrnným plánem, kam chcete dojít, čeho chcete dosáhnout a jak toho všeho dosáhnete.
Podnikatelský plán vám má pomoct, ne vás odradit!
Proto je právě jeho sestavení tak důležité a proto na něj apelují všichni, jež radí začínajícím podnikatelům. Je však skutečně tak důležitý?
Kdy podnikatelský plán musíte za každou cenu mít?
Důležitý je například při zápisu podniku do obchodního rejstříku. Při tom totiž musíte uvést, čím se bude váš podnik zabývat a proto je dobré, alespoň rámcově, mít podnikatelský plán připravený. Druhým momentem, kdy budete rádi, že máte podnikatelský plán, je chvíle na úplném začátku vaší firmy. Budete totiž potřebovat všechny dobré nápady. Ty samozřejmě nemůžete vymýšlet na poslední chvíli, ale postupně je promýšlet a vylepšovat. V pořadí třetí situace, která si vyžaduje podnikatelský plán je rozhodně propagace. Tu prostě potřebujete mít promyšlenou do nejmenšího detailu, a to jak obsahově, tak i formou či finančně. V neposlední řadě určitě budete za podnikatelský plán vděční v případě rozšiřování podniku. I to totiž vyžaduje značnou přípravu a dávku originálních nápadů.
Kdy podnikatelský plán nebudete potřebovat?
Během vaší podnikatelské cesty se samozřejmě najde spousta rutinních dnů, kdy si na podnikatelský plán ani nevzpomenete. V takových chvílích, a že jich nebude málo, si pak vlastně řeknete, na co jsem to tehdy potřeboval? Ovšem těch pár ostatních dnů, které potřebujete mít promyšlené, rozhodně nepodceňujte! I ty tvoří vaše podnikání jako celek, i ty vám pomáhají růst a postavit se na vlastní nohy, i ty vám pomáhají k zisku.
Je tedy podnikatelský plán nutností nebo přežitkem?
Záleží na vás. Existují samozřejmě podnikatelé, kteří si nikdy nic dopředu nepromysleli, vždy všechno vymýšleli za běhu a nikdy neměli sebemenší problém se ziskem či s úspěchem. Pak ale existuje i skupina těch, kteří by bez podnikatelského plánu neudělali ani ránu. Která varianta je lepší? Která možnost je vhodná právě pro vás? Má cenu si tedy tvořit podnikatelský plán? Cenu to rozhodně má, ale jestli se pro rozhodnete i vy, to je už pouze na vás. Odborníci však radí jednoznačně – podnikatelský plán si vytvořte, i kdybyste jej v budoucnu nikdy nevyužili, ani do něj nenahlédli! Všechny vaše nápady, náměty, plány a projekty totiž budete mít zaznačené na jednom místě a kdykoliv si tak můžete připomenout i několik let starou ideu či myšlenku.
Podnikatelský plán naposled
Na závěr je nutné zmínit, že ač byl podnikatelský plán v tomto článku podán jako pro mnohé podnikatele nutné zlo a jako několik dobrých nápadů sepsaných na papíře, rozhodně jej takto nemůžete paušalizovat. Podnikatelský plán je totiž mnohem víc! Za prvé byste jej rozhodně měli brát jako normální součást každého podnikání, stejně jako například poskytnutí živnostenského oprávnění či zápis do obchodního rejstříku. Za druhé se nejedná pouze o sepsání dobrých nápadů, i když i ty jsou v něm v hojné míře zastoupeny. Nachází se v něm totiž celá podstata vašeho podnikání. A jako poslední, ale neméně důležitý fakt, berte podnikatelský plán jako jednoduchý krok před tím nejtěžším, a to samotným podnikáním.