Jak zjistit, jak velká je v plánovaném oboru konkurence?
I když si mnoho podnikatelů myslí, že konkurence je nutně špatná, není tomu tak. Když konkurence existuje, snaží se podnikatel stále něco vymýšlet a inovovat, díky čemuž se mu daří nejenom získávat nové zákazníky, ale může celkem efektivně snižovat i své náklady a zvyšovat zisk. Pokud konkurence není, může doslova usnout na vavřínech, což může znamenat:
- Pokles kvality výrobků a služeb
- Minimální reakce na požadavky zákazníků
- Snadnou porazitelnost novým podnikatelem
Na druhou stranu musíme dodat, že příliš velká konkurence také není ideální, jelikož možnost prosadit se je velmi těžká. Zvláště, pokud vás čeká začátek podnikání. A jak zjistit, zda konkurence ve vaší oblasti a vašem oboru je? Podívejte se.
Vžijte se do role zákazníka
Není nic jednoduššího, než se vžít do role zákazníka, který hledá to, co právě vy budete nabízet. V takovém případě není nic jednoduššího, než hledat dané zboží nebo službu. Díky internetu to dnes není nic složitého a tak máte jistotu, že celkem snadno najdete, kdo bude vaším přímým konkurentem. Stejně tak lze celkem dobře odvodit i to, o jak velkou konkurenci se jedná. Podle čeho? Pokud jde o právnické osoby, je zde obchodní rejstřík a v něm dohádatelné ekonomické údaje, které vám mohou říci třeba:
- Počet zaměstnanců
- Obraty a zisky firmy
- Hodnotu firmy s ohledem na aktiva
Pokud jde o běžné živnostníky, může být dané zjišťování složitější. Pomocí vám může třeba to, jak dlouho mají konkrétní živnost registrovánu a jak dlouho také podnikají. Pomocníkem může být i plátcovství DPH. Pokud jsou neplátci, znamená to, že jejich obrat za posledních 12 měsíců je nižší, než jeden milion korun českých.
Vyzkoušejte jejich zboží a služby
Druhou cestou, jak zjistit konkurenci a její stav v daném oboru, je vyzkoušení poskytovaných služeb, nebo nabízeného zboží. Je jasné, že u některých oborů to jednoduše nejde, ale jsou i takové, kde je to hračkou. Pokud jde například o internetové obchody, nemusí být daný postup spojený ani s jakýmkoliv finančním vydáním. A to z toho důvodu, že zboží jde do dvou týdnů vrátit. Zjistíte si vše o typu nebo kvalitě zboží, ale i o rychlosti doručení a dalších důležitých informacích.
Pokud jde o klasickou oblast podnikání, i zde existují cesty, jak ji na vlastní kůži vyzkoušet. Běžte se nechat ostříhat do kadeřnictví, vyzkoušejte jídla v okolních restauracích, nebo si nechte něco vyrobit. I toto vám podá jasný obrázek o kvalitě. Ten ale můžete získat i na základě referencí. U lokálního byznysu se často stačí poptat v okolí a zjistit, jak na tom je konkrétně.
Využijte specializované mapy
Třetí náš tip se týká možnosti využít specializovanou mapu, se kterou přichází tým žurnalistů Samizdat a také známý operátor T-Mobile. Společně vytvořili mapu, která je ideální pro toho, kdo má zájem zjistit si konkurenci v oblasti, kde začíná podnikat. Pokud vás dané informace zajímají, najdete je na adrese https://samizdat.cz/data/podnikani-mapa/. Ta může být ideálním výchozím bodem nejenom pro začínající podnikatele, ale může pomoci třeba i studentům. A to ve chvíli, kdy se rozhodují nad tím, jaký obor bude z hlediska jejich budoucího uplatnění tím nejlepším možným.
Podle mapy můžete jednoduše zjistit, kde je soukromé podnikání realizováno nejčastěji. Stejně tak vám ale daná mapa může říci třeba i to, jak velké jsou v dané oblasti firmy. Co také nechybí, to jsou i informace o jednotlivých podnikatelských zaměřeních. Jednoduše tak můžete zjistit to, jaká služba v dané oblasti zcela chybí, nebo jaká přebývá.
Poptávejte
Co vám dnes může výrazně ušetřit práci, to jsou různé poptávkové servery. Na nich můžete jednoduše zadat poptávku a zjistit, jaké firmy na ni z vašeho regionu zareagují. Je jasné, že zde nejsou všechny, ale určitý vzorek možných konkurentů zde také získáte. Navíc můžete celkem dobře zmapovat jejich celkovou flexibilitu, vystupování, nebo nabídku a celkovou cenovou politiku. I toto je cesta, pomocí které můžete zjistit vše, co o své konkurenci potřebujete vědět.
Nulová konkurence není výhrou
Mnoho podnikatelů má nápady, o kterých mluví v souvislosti s tím, že nemají konkurenci. A to jednoduše proto, že se jedná o úplné novinky na trhu. To ale nemusí být vždy výhrou. Právě naopak. Pokud budeme konkrétní, tak je třeba říci, že zavádění produktu na trh není vždy jednoduché a je to spojeno s nemalým finančním vydáním. Navíc vždy může hrozit riziko toho, že jakmile získáte zákazníky a také povědomí o vašem produktu, nahrne se řada silných firem, které vás převálcují.
Nulová konkurence může být rizikem i z toho důvodu, že mohlo dojít i k tomu, že podobný nápad již někdo měl a zkoušel ho uskutečnit. Lidé na něho však nijak neslyšeli a tak pochopitelně došlo k tomu, že končil nezdarem. Potom musíme uvést, že daný váš nápad není spojený s tím, že budete první na trhu, ale může být spojený s tím, že na trhu budete druhým neúspěšným.