Jak vybrat vhodný název firmy
Správný název vaší firmy je hned polovinou vašeho podnikatelského úspěchu, protože vám může ulehčit, zrychlit a vylepšit start podnikání. Vyberete-li si takový název, který se jednoduše pamatuje, a všichni si jej hned dají do spojitosti právě s vaší společností, nemusíte dělat tak velkou následnou propagaci vaší korporace. Název společnosti se velice špatně mění a půjde tak s vámi i několik let. Je tedy velice důležité ho pečlivě vymyslet a vybrat. V prvé řadě se ale řiďte hlavně zdravým selským rozumem více než vaší intuicí. Ovšem úspěch vám jen jméno společnosti nezaručí. V začátcích podnikání ale může jméno korporace fungovat také jako důležité a možná i jediné aktivum, které společnost vlastní. Jakých chyb byste se tedy při výběru názvu korporace měli vyvarovat? A jak jej správně vybrat?
Ti, kteří nic neuspěchají, mají většinou lepší název firmy
Nejčastější chyba je, že mnoho podnikatelů dá své společnosti jméno podle toho, co je napadne jako první. První nápad ale nemusí nutně znamenat ten nejlepší. Proto se pořádně zamyslete, popřemýšlejte, vyčkejte třeba na inspirativní popostrčení a výběr názvu rozhodně neuspěchejte. Druhým extrémem je ovšem i to, že nad jménem někteří tráví až neúnosně mnoho času. Příprava podnikatelského záměru a důležitých dokladů pro založení společnosti totiž je také velice časově náročná a té byste měli také věnovat poměrně dost času. Jméno společnosti by mělo nejen odrážet váš podnikatelský záměr, ale také by mělo být originální a dobře zapamatovatelné. To jsou hlavní a nejdůležitější atributy jména korporace.
Jediný nápad také nemusí nejlepší
Jediný nápad názvu, který vás napadne, také nemusí znamenat ten nejlepší a tedy i úspěšný. Proto se nikdy neupínejte jen na jediný nápad. Název korporace se velice špatně následně mění, a tudíž vydrží i několik let. Vybírejte tedy alespoň z desítky až stovky různých jmen, názvů, variant a spojení. U všech nápadů myslete na to, že nesmí už existovat u jiných společností, nebo že nesmí být ani trochu podobné jiným firmám. Kromě přezkoumání, zda vámi vymyšlený nápad nevlastní již konkurence, se podívejte i na to, zda je pod tímto názvem volná internetová doména. Internetová doména by totiž měla být pojmenovaná stejně jako korporace. Proces vymýšlení názvu společnosti může trvat i několik dní, proto s tímto časovým horizontem počítejte už dopředu. Často se také stává, že podnikatel jméno korporace vymýšlí až na poslední chvíli a pak hořce lituje, protože samozřejmě nevybere úplně to nejlepší.
Jak by měl tedy vypadat správný název firmy?
Název společnosti by měl být dobře zapamatovatelný, netradiční, originální, krátký, znělý, nenapodobitelný, nápaditý, snadno vyslovitelný a zapamatovatelný, jednoduše hláskovatelný, skloňovatelný, použitelný i v cizině. Nevymýšlejte taky dlouhé názvy, jméno společnosti by mělo být tvořeno maximálně dvěma slovy o nejlépe deseti písmenech. Dále by měl mít k dispozici odpovídající doménu. Jméno by mělo přesně ilustrovat, čím se firma zabývá. Název by měl být i zajímavý pro vaše potencionální klienty a investory. Jméno by tak mohlo být i konverzačním tématem na obchodních schůzkách. Pamatujte i na to, že v budoucnu se vaše podnikatelská činnost může s rozvojem podniku dostat do jiných podnikatelských oblastí, o kterých teď třeba ani neuvažujete. To je chyba! Název společnosti by proto měl být variabilní i s jiným typem podnikání.
Jakých nejčastějších chyb byste se měli vyhnout?
Začínající podnikatelé se nejčastěji dopouštějí té chyby, že vyberou hned první název, který je napadne. Takových společností je v České republice spousta a mnoho podnikatelů následně lituje, že svou volbu lépe nepromysleli a nezvážili. Další chybou může být i opomenutí možnosti, že by se vaše podnikatelská činnost mohla dál rozrůstat i do jiných podnikatelských oblastí. Velkou chybou je taky opsání názvu od nějaké jiné firmy, nebo použití neoriginálního jména. Zejména opsání názvu od jiné korporace může mít za následek rychlý konec vašeho podnikání. Vyvarujte se taky gramatických chyb ve jméně. Až polovina českých firem totiž má ve svém jméně nějakou, třeba i malou, gramatickou chybu. Za chybu se počítá i vytvoření naprosto nesmyslného názvu, který je pouze originální. Také se vyhněte zkratkám, protože se hodně špatně pamatují. Při volbě názvu společnosti zohledněte i cílovou skupinu, kterou chcete vašim podnikáním oslovit. Poslední častou chybou je i opomenutí dalších souvislostí zvoleného názvu.