Jak na crowdfunding? Praktický návod pro vás!
Financování projektu za pomocí crowdfundingu je zajímavou myšlenkou, která se dočkala nečekané obliby v zahraničí a postupně si získává důvěru i českých podnikatelů a dárců. Informace o tom, jak vlastně takový crowdfunding funguje, jsme vám přinesli v jednom z předchozích článků. Dnes se podíváme na to, jak tento proces využít v praxi a co vše budete k jeho realizaci potřebovat. Nenechte se odradit prvotními neúspěchy a raději na sobě zapracuje. Ne každý projekt skončí úspěšnou sbírkou, přesto však získáte cenné zkušenosti, které vás posunou zase o kousek dál. Dost bylo řečí, pusťme se do toho.
Krok č. 1: Máte co nabídnout?
Těch, kteří by chtěli získat peníze od drobných dárců, je velká spousta. Ne každý podnikatel ovšem může nabídnout zajímavý projekt s přidanou hodnotou, kterou ostatní ocení. Proto si hned v prvopočátku odpovězte na otázky, zda má váš projekt co nabídnout, má budoucnost a od ostatních projektů se liší. Pokud ano, můžete crowdfunding risknout.
Krok č. 2: Dejte o svém projektu vědět
I v České republice existují portály, které se na crowdfundingové sbírky specializují. Není jich sice mnoho, pokud ovšem zapátráte, určitě jeden nebo dva naleznete. Mějte ovšem na paměti, že ani služby těchto portálů nejsou zadarmo. Pokud vše klapne tak, jak má, crowdfundingový portál si obvykle z vybrané částky 5-9% ponechá jako provizi.
Krok č. 3: Všechno nebo nic
Stanovte si finanční limit. Mějte na paměti, že ve světě crowdfundingu platí pravidlo: „všechno nebo nic!“. Pokud během určité doby nesesbíráte domluvenou částku, veškeré peníze se dárcům do poslední koruny vrátí. Proto je vhodné finální částku pořádně zvážit. Pokud nastavíte příliš vysokou částku, peníze se vám možná nepodaří vybrat. Pokud bude částka naopak příliš nízká, peníze možná vyberete, projekt ovšem budete muset realizovat a značnou část doplácet z dalších zdrojů.
Krok č. 4 – vytvoření podpůrné skupiny není na škodu
Aby se o vašem projektu dozvědělo pokud možno co nejvíce lidí, vytvořte na sociálních sítích speciální skupinu či stránku, na kterou budete průběžně vkládat aktuální informace ohledně projektu a jeho realizace. Buďte transparentní tváří celé akce a projevujte vděčnost! Svým dárcům můžete poděkovat nebo je odměnit jiným atraktivním způsobem.
Krok č. 5 – nezpřetrhejte vazby
Ukončenou sbírkou by váš zájem rozhodně neměl skončit. Snažte se být s dárci v kontaktu, průběžně je informujte o úspěších (ale i případných neúspěších) a aktivně využívejte sociální sítě. Vytvoříte si tak nejen silnou skupinu podporovatelů, ale můžete najít i přátele a vybudovat perfektní podmínky pro rozjezd dalšího projektu.