Freelancer, firma, nebo agentura – koho je lepší využít?
Ať už podnikáte v jakémkoliv oboru, jenom málokdy se dokážete spolehnout jenom na to, co přesně umíte, nebo také na to, co umí vaši zaměstnanci. Je proto nezbytné oslovit někoho jiného. Tedy konkrétního profesionála. Možnosti jsou dnes v podstatě tři hlavní. A o jaké se jedná? Jsou to tyto:
- Freelancer
- Konkrétní firma
- Agentura
Jak se dané varianty liší? V podstatě tak, že freelancer je pouze osoba na volné noze, kterou si najmete přímo vy, a práci pro vás udělá. Pokud jde o firmu, jedná se o něco podobného, pouze s tím rozdílem, že může mít mnohem širší záběr. Agentura je poté variantou, kterou dokáže u jednotlivých projektů propojit veškeré dodavatele a vám odevzdat konkrétní produkt, který vytvoří její zaměstnanci, a dále externě najatí lidé. Jaké jsou výhody a nevýhody všech možností a jakou zvolit, pokud potřebujete něco do své firmy, co sami nezvládnete? Podívejte se na naše srovnání.
Freelancer
Takto označujeme osobu, která nejčastěji pracuje sama, na volné noze. Jedná se o člověka, který vlastní živnostenské oprávnění a může nám nabídnout služby v konkrétní oblasti. Pokud potřebujete jenom něco jednoduššího, na co služby a zkušenosti freelancera stačí, potom je zaručeně dokonalou volbou. Hlavním důvodem je pochopitelně to, že se jedná o člověka, který si vydělává sám na sebe. Nemusí tedy platit nikoho kolem sebe a z ekonomického hlediska se tedy jedná o nejlepší možnou volbu, jakou lze jenom udělat. I proto jsou dnes freelanceři v kurzu.
Jsou zde ale i nevýhody, které mohou být v této oblasti celkem velký problém. Jelikož nad sebou takoví lidé nemají žádné vedení, tak hlavně u těch mladších a méně zkušených se může objevovat jistá forma nespolehlivosti. Dále může být problémem i to, že se freelancer specializuje jenom na určitou oblast své práce. Pokud byste po něm chtěli i cokoliv jiného, už to může mít komplikace. Pokud má známé kolegy, na které bude práci delegovat, je to v pořádku. Pokud je ale nemá, musíte si najít dalšího a následně celou práci jak sami delegovat, tak i řídit a postupně dávat dohromady.
Konkrétní firma
Druhou možností, jakou budete moci zvolit, je konkrétní firma. Zde už je jasná nesporná výhoda oproti freelancerům, která je spojena s tím, že firma nenabídne jenom jedno konkrétní zaměření, jelikož pro ni pracuje celá řada lidí, díky kterým mohou být snadno vytvořeny i větší a náročnější projekty. Pokud se například podíváme na požadavek na tvorbu webových stránek, tak pro firmu pracují lidé různorodých profesí, jako je:
- Grafik
- Kodér
- Copywriter
Zadání práce dané firmě pro vás tedy znamená, že zadáte konkrétní zakázku a o nic se nestaráte. Jelikož ji budou realizovat zaměstnanci firmy, obvykle je jistotou prvotřídní kvalita, stejně jako není problém ani s plněním konkrétních termínů. Pokud bychom se měli podívat i na několik nevýhod, rozhodně musíme zmínit vyšší cenu. Zadání práce firmě je téměř vždy spojeno s vyšší cenou, než v případě freelancerů. I zde samozřejmě může být výše zmíněné riziko, že méně zkušené firmy mohou slíbit něco, co jejich zaměstnanci nezvládnou. Na takové je dobré dávat pozor, a proto vybírejte skutečně obezřetně.
Agentura
Třetí možnost, která se nabízí, je agentura. O co se jedná v tomto případě? Hlavní pozitiva jsou podobná, jako je tomu u firem. Práci, a to i rozsáhlou tak můžete zadat jednomu konkrétnímu subjektu, který se zaváže k tomu, že ji vykoná tak, jak požadujete. Rozdíl od firmy ale agentury nemají tolik svých zaměstnanců. A to se může pochopitelně pozitivně podepsat na ceně. Ve výsledku v podstatě platíte jenom konkrétním osobám, které vám práci zhotoví, k čemuž přidáte ještě platbu pro samotnou agenturu. Jde tedy sice o dražší platbu než u freelancera, ale mnohdy se jedná o levnější platbu, než u klasické firmy. Co však může být celkem velkou nevýhodou dané spolupráce, to je rozhodně fakt, že daná agentura si najímá a řídí různé freelancery, což může být podobný problém, jako když byste to dělali vy sami. Jejich nezkušenost, nebo celková nespolehlivost může vést k prodlužování termínů. Na druhou stranu mnoho agentur má dnes osvědčené spolupracovníky, díky čemuž může být tento problém opravdu jenom ojedinělý. Opět záleží hlavně na tom, jakou agenturu vyberete. Zde, ale i u výše uvedených příkladů však platí, že čím je lepší a zkušenější, tím vyšší cenu rozhodně zaplatíte.