Frančíza jako možnost zajímavého byznysu
Začít podnikání lze zcela od nuly, stejně jako je možné postavit podnikatelskou činnost na již fungujícím byznysu a projektu. Na mysli pochopitelně nemáme to, že někomu zcela okopírujete, nebo dokonce ukradnete nápad. Máme na mysli cestu, která je označovaná jako frančíza. Podívejte se společně s námi jak na to, o co se přesně jedná, tak i na to, jaké jsou výhody, stejně jako případné nevýhody.
Co je to frančíza?
Jedná se o koncept, který dokáže velmi zajímavě propojovat úspěšnou značku a podnikatele, jehož zájmem je provozovat svůj byznys ve stejném oboru. Nejde o konkurenci, jelikož jde o to, že podnikatel začne provozovat svůj byznys právě pod danou značkou. A to zcela legálně, jelikož franšíza je koncept, na kterém dnes funguje ohromné množství podnikatelských projektů. Pokud se podíváme na několik nejznámějších, tak sem patří:
- Rychlé občerstvení
- Nabídka různých služeb
- Obchody hlavně se specifickým zbožím
Pokud se na frančízu podíváme blíže, tak je třeba říci, že na první pohled můžete jako provozovatelé rozvíjet svůj byznys, který vám bude vydělávat. Ne však pod svým vlastním jménem, ale právě pod hlavičkou toho, kdo tento koncept nabízí. Může se jednat třeba i o známé a velké celosvětové řetězce, které mají vybudovanou tradici, a tím logicky už od samotného začátku přichází jistota dostatečného množství zákazníků.
Co je potřeba?
Důležité je vědět, zda konkrétní značka vůbec nabízí možnost frančízy. Rozhodně nejde jenom tak přijít a otevřít si pod již používaným a známým názvem svou živnost. Vždy je třeba splnit podmínky spolupráce, které mohou mít řadu podob. Obvykle záleží na samotném konceptu byznysu, stejně jako na samotných podmínkách firmy, které spolupráci touto formou nabízí. Zajímá vás, jaké jsou ty hlavní podmínky, které bývá nutné splnit?
- Prostor odpovídající požadavkům na provoz
- Určité množství volného kapitálu ke spuštění
- Podnikatelské zkušenosti
Někdy jsou podmínky pevné a neměnné, jindy jsou zase spojeny s tím, že může být možné o nich vyjednávat a na základě toho získat i nějaké úlevy. Není to ale příliš běžné, jelikož o frančízing je celkem velký zájem a je pochopitelné, že základní domovská firma vždy raději upřednostní toho, v kom vidí větší potenciál.
Jaké má frančíza výhody?
Podívejme se společně na to, jaké má tato možnost výhody a proč může být dobré vydat se právě touto cestou. Hlavním pozitivem je pochopitelně to, že nemusíte budovat svou vlastní značku, jelikož v podstatě naskočíte do již rozjetého vlaku. Jednoduše tak využijete známosti a oblíbenosti určité značky, pod jejímž jménem budete provozovat svůj vlastní byznys. To logicky znamená, že lze začít i bez případných velkých investic do marketingu. Ten navíc může probíhat i globálně. Tím, že mateřská firma bude propagovat svůj brand a svou nabídku, dojde pochopitelně k tomu, že bude propagovat právě váš byznys, jelikož i ten je součástí.
Další z výhod je rozhodně i prvotní usnadnění startu. S ním může být spojeno rozhodně to, že není nutný tak velký kapitál, jako při budování samotné vlastní značky. Stejně tak může být lákavá také pomoc se samotným zařízením prostor, a to podle osvědčeného konceptu, stejně jako s osvědčenými věcmi, které jsou vyzkoušené a fungují. Nezapomínejme ale ani na to, že samozřejmostí může být i pomoc do začátku spojená s efektivními postupy, které jsou spojeny s marketingem, stejně jako je v podstatě jasně popsáno to, co a kdy nabízet, jak vše dělat a tak dále. Ve výsledku je tento postup srovnatelný s tím, že jste zaměstnanec a šéf nad vámi vám přesně řekne, co a jak.
Jsou i nevýhody? Určitě ano
Podívejme se společně také na nevýhody, jelikož i ty jsou s frančízou spojeny. Ta první je spojena s tím, že sice provozujete svůj byznys, ale pod taktovkou někoho jiného. I když máte celou řadu dobrých nápadů, jak dělat věci jinak, tak jednoduše nemůžete. Musíte se za všech okolností držet stanoveného konceptu, který je nastavený. V tomto ohledu může být váš byznys uzavřený, spojený s nutností poslouchat někoho jiného.
Negativem může být také finanční stránka věci. I když počáteční výdaje mohou být nízké, my myslíme na zisk. Nyní nebudeme brát v potaz to, jak se vám bude, nebo nebude dařit. Negative, může být často to, že jste povinni odevzdávat určité procento z vašeho obratu mateřské firmě – třeba na realizaci globálních kampaní. I když máte úspěšný byznys, budete muset počítat s tím, že ne všechny peníze vám zůstanou. Posledním rizikem frančízy může být to, že mateřská firma ztratí důvěru, nebo se zaplete do určitého skandálu. I když vy s ním v podstatě nebudete mít nic společného, jelikož jste jenom lokálním podnikatelem, který nabízí pod její hlavičkou své služby, lidé k vám mohou přestat chodit. A vlivem těchto událostí můžete i zkrachovat. Ano, i toto je jedno z možných rizik, které s tímto moderním konceptem souvisí. Přesto nechceme, aby tato cesta byla odrazující, jelikož v rámci celého světa je stále velkým hitem.