Crowdfunding – (ne)tradiční sbírka jako zajímavý zdroj financí
Slyšeli jste někdy o tzv. „crowdfundingu“? Ne? Pak si ale zajisté vzpomenete, jak se lidé zachovali při požáru Národního divadla. Obnova tohoto světově známého divadla byla financována právě díky crowdfundingu. Ano, tušíte správně – crowdfunding je vlastně jiný výraz pro prachobyčejnou sbírku. No jo, ale co má taková veřejná sbírka společného s vaším podnikatelským záměrem? Možná více, než se na první pohled zdá. Pojďme se podívat, jak se vlastně crowdfunding vyvíjel a komu může pomoci.
Crowdfunding u nás a ve světě
Pravá podstata crowdfundingu spočívá v postupném přispívání malými částkami na konkrétní účel, projekt nebo myšlenku. Přispěvatelů bývá v tomto případě značné množství a jejich počet se obvykle pohybuje nad hranicí jedné stovky. U nás není tato forma financování podnikatelských projektů příliš zaběhnutá ani rozšířená, jelikož se však jedná o unikátní koncepci a originální nápad, který má ves větě nemalý úspěch, můžeme očekávat, že i u nás se crowdfunding stane jedním ze zajímavých investičních modelů. Největšího rozmachu doznává tato metoda zejména v Americe a Velké Británii, kde je tímto způsobem financováno značné procento všech podnikatelských projektů.
Jak vlastně crowdfunding funguje?
Princip je poměrně jednoduchý a známý již po mnoho dlouhých let. Crowdfunding ve své podstatě kopíruje metodu veřejné sbírky, která by ovšem neměla mít charitativní charakter. Lidé dobrovolně přispívají různými částkami, které se pohybují od několika korun, až po mnohatisícové příspěvky. U každého projektu je určena základní částka, s níž lze podnikatelský záměr realizovat v tzv. základní verzi. Pokud projekt dané částky dosáhne, může být realizován. V takovém případě je ovšem možno přispívat dál na jeho rozšířenou verzi, která jeho zakladateli přináší další možnosti. Aby měli investoři motivaci posílat finance na rozšířenou verzi, zakladatel projektu jim slíbí určité vylepšení nebo doplněk stávající verze.
Komu je crowdfunding určen?
Jak jsme zmínili v úvodu tohoto článku, crowdfunding není v našich končinách příliš rozšířeným způsobem financování začínajících projektů, přesto existují stránky, které se na tento inovativní způsob specializují. A projektů, které se snaží nalákat potenciální sponzory a partnery den ode dne přibývá. Komu je ovšem tato metoda určena? Zejména kreativním podnikavcům, kteří okáží svůj projekt perfektně popsat a navnadit tak potenciální zájemce o jeho realizaci. Čím více zajímavých informací o svém projektu ostatním sdělíte, tím jsou vaše šance na jeho realizaci vyšší.
Kde si můžete crowdfunding vyzkoušet?
Stačí do svého internetového vyhledávače zadat ono magické slůvko a vyskočí na vás několik stránek, kde se o tomto inovativním modelu financování můžete dočíst více a s největší pravděpodobností narazíte také na oficiální stránku českého crowdfundingu, kam můžete zapsat svůj projekt a spustit „veřejnou sbírku“. Ovšem nečekejte, že na projekt okamžitě zareagují stovky nedočkavých sponzorů. Pokud nepřijdete se vskutku originálním a netradičním nápadem či projektem, s největší pravděpodobností se vaše prvotní nadšení promění ve zklamání. Ovšem nenechte se odradit prvotním neúspěchem, způsobů, jak rozjet své podnikání máte opravdu mnoho. Některé z nich jsme si popsali v jednom z předchozích článků. Pokud tedy nevyjde crowdfunding, vyzkoušejte jinou alternativní metodu. Věříme, že pokud vytrváte, projekt se vám podaří dříve nebo později úspěšně realizovat.