Co je to brand? A jak ho budovat a posilovat?
Když se ve firemní sféře používá slovo brand, dá se tento pojem jednoduše přeložit jako značka. Právě její budování je jedním z nezbytných kroků hlavně těch firem, které chtějí být úspěšné. Pokud bychom si měli brand představit přímo, tak může mít hned několik variant. U silných a velkých firem je to třeba logo, stejně jako to mohou být firemní barvy. Brandem ale může být i samotný název firmy, kdy při jeho vyslovení přesně víte, o jakou společnost se jedná a co nabízí. Zapomínat však nesmíme ani na segment živnostníků. Zde je brandem jejich jméno a příjmení. To stačí v určité lokalitě vyslovit a rázem je jasné, zda se jedná o odborníka, nebo amatéra. Právě výše zmíněná vysvětlení a popisy možností jsou dokonalou ukázkou toho, proč je brand důležitý.
Od samotného startu firmy
Mnoho lidí se domnívá, že budování brandu není potřeba. Je pravdou, že takové situace skutečně mohou nastat a v takovém případě není příliš nutné dbát na značku a to, aby byla všeobecně známá. O jaké situace se jedná? Jde třeba o firmy, které:
- Realizují hlavně veřejné zakázky
- Pracují jako subdodavatelé
- Mají stálou klientelu a novou nehledají
Pokud však váš byznys nechcete tlačit tímto směrem a budete chtít vejít do povědomí klientů, ať už běžných lidí nebo firem, je třeba na správný brand myslet už od samotného počátku firmy. Pokud ho začnete řešit až v budoucnu, může se jednat o celkem velký problém, jelikož danou změnou můžete přijít o minulé zákazníky a klienty. Jednoduše si nedají do souvislosti, že jste to právě vy. Proto doporučujeme už při vzniku samotné firmy popřemýšlet nad tím, zda zvolený název a celková identita odpovídají nejenom současné době, ale zda budete chtít daný směr udržet i v budoucnu. Třeba za několik desítek let. Pamatujte, že je lepší pár týdnů přemýšlet, než za pár dní všechno měnit.
Co je základem správného brandu
Obecné informace jsme si řekli. Nyní se pojďme podívat i konkrétněji. A to samozřejmě na to, co by mělo být základem každého brandu. Rozhodně není dobré se upínat jenom jedním směrem. A to z toho důvodu, že jsou různé propagační kanály, u kterých se hodí propagace jedné cesty, a jsou zase propagační kanály, u kterých se hodí propagace cesty druhé. Když se podíváme na ideální trojkombinaci, tak se jedná o:
- Název vaší firmy
- Logo vaší firmy
- Barvy vaší firmy
Když se nyní vrátíme k tomu, že je správné kombinovat všechny tři možnosti, můžeme uvést příklady. Je jasné, že taková reklama v rádiu bude sloužit hlavně k propagaci názvu. Naopak billboard zase může být dokonalým nosičem vašeho loga, stejně jako bude nosičem i firemních barev.
Jak svůj brand propagovat?
Odpověď je jednoduchá. Důležité je ho propagovat všemi dostupnými prostředky a v rámci všech možných situací. Pamatujte, že kde nebude název vaší firmy, nebo logo, nebo třeba firemní barvy, je to špatně. Je jasné, že když půjde o klasické reklamní kampaně, tak zde na svůj brand nezapomenete. Mnoho firem ale dělá tu chybu, že na mnoho možností zcela zapomíná, nebo je zcela ignoruje. Jaké to jsou? Může se jednat třeba o váš podpis v emailu, který dnes může obsahovat i logo. Zákazník ho tak bude mít na očích i během komunikace. Stejně tak na název, logo a barvy nezapomínejte v rámci všech tištěných materiálů. A je jedno, zda se bude jednat třeba o leták, nebo se bude jednat například o cenovou nabídku, nebo fakturu. I toto musí být laděno do stylu vaší firmy.
Dnes je správnou cestou nechat si vytvořit takzvanou firemní identitu. Profesionální grafická studia i grafici budou přesně vědět, o čem je řeč. Jedná se o návrh veškeré grafiky, která bude odpovídat právě celkovému stylu a zaměření firmy a která bude cílit právě na propagaci a budování brandu. Pokud se tímto směrem vydáte, nejenom, že se budete propagovat správně, ale cokoliv bude s vaší firmou souviset, bude také profesionálně vypadat.
Nezapomínejte na Word of Mouth marketing
Na závěr musíme připomenout jeden z nejosvědčenějších druhů marketingu, které jenom existují. A nutno říci, že ten je na budování brandu skutečně tím nejlepším, který jenom existuje. Co si pod pojmem Word of Mouth představit? Nehledejte zde jakékoliv složitosti. Nejedná se o nic jiného, než jenom o to, co si lidé řeknou mezi sebou. Pokud budete odvádět profesionální služby a budete odvádět kvalitní práci, o vašich kvalitách se bude mluvit stále více a více. Tím dojde k tomu, že se váš brand bude budovat zcela sám a v pozitivním duchu. Zde samozřejmě musíme připomenout i to, že u nekvalitních služeb a práce dojde také k rozšiřování vašeho jména. Ale bohužel v souvislosti s mnoha negativy. Zde pamatujte na to, že klišé „negativní reklama, taky reklama“, rozhodně neplatí. Nebo si snad objednáte z eshopu, který nedodává zboží, či půjdete do restaurace, která vaří ze zkažených jídel?