Affiliate marketing – hit současné doby
Pokud se rozhodnete pro online podnikání, dříve nebo později se setkáte s pojmem, kterým je affiliate marketing. Ten můžeme označit jako hit poslední doby. Zvláště potom v zahraničí, ale dodat musíme, že i u nás má své jasné a nezastupitelné místo. Podívejme se proto na jeho specifika a na to, proč a jak je tolik výhodný.
Co je to affiliate marketing a čím je specifický?
Nejprve se společně podívejme na to, o čem vlastně mluvíme a co affiliate marketing je. Už název jasně ukazuje, že se jedná o celkem zajímavý druh marketingové propagace. Někdy se označuje také jako provizní marketing. Cílem je propojit primárně internetové obchody a jiné poskytovatele služeb s provozovateli webových stránek. Ti mohou používat reklamní bannery a různé jiné formy propagace. Pokud jejich návštěvník proklikne na web obchodu a zakoupí si produkt nebo službu, dostává provozovatel klasické webové stránky za tento obchod provizi. Nemusí však nijak řešit vše, co s objednávkou souvisí, jelikož získává peníze za to, že přivedl platícího zákazníka.
Pokud jde o výši provize, tak je nejčastěji procentuální. Tedy taková, že jsou poskytnuty peníze z hodnoty objednávky. U některých obchodů je možné narazit i na to, že jsou k dispozici také peníze za kliky. Obvykle to ale bývá podmíněno tím, že také musí být učiněna určitá objednávka a k té se následně podle její hodnoty bude vázat i určitý počet kliků. I toto tedy pochopitelně vychází tak, že prioritou není jenom návštěvník daného obchodu, ale i u takových je nezbytností, aby si objednal zboží v určité hodnotě. Pokud tak neučiní, klasická provize za kliky v rámci affiliate programu vyplácena není. Konkrétní informace lze pochopitelně najít v podmínkách jednotlivých eshopů.
Jaké affiliate weby dnes dominují?
Jak bylo zmíněno výše, jde o zajímavé spojení majitelů eshopů a provozovatelů webových stránek. Pokud se právě na dané provozovatele webů podíváme konkrétně, je třeba říci, že ne každá webová stránka dokáže právě pomocí této formy generovat zajímavé zisky. Jestliže bychom měli být konkrétní, tak na formu affiliate marketingu se nejvíce hodí:
- Různé tematické magazíny
- Agregátory různých informací
- Weby zabývající se recenzemi
Právě to jsou příklady stránek, kde není problém dohledat konkrétní službu nebo konkrétní zboží. A jelikož ho návštěvník hledá, je celkem pochopitelné, že se bude chtít rozhodnout i pro koupi. V takém případě je tedy i velká pravděpodobnost, že se dostane na samotný eshop se zbožím nebo službou.
Jaké jsou výhody affiliate marketingu pro samotné eshopy?
Podívejme se společně také na to, jaké má affiliate marketing výhody pro samotné internetové obchody. V první řadě je výhodou toho, že se jedná o propagaci, která předem nestojí ani korunu a o které musíme říci, že se ve své podstatě vždy vrátí. Tato forma je totiž založena na procentuální provizi z prodeje. Tedy až ve chvíli, kdy zákazník zaplatí za zboží je vyplacena provize z obratu. Nemůže tedy dojít k tomu, že by tato forma byla nevýhodná. To pochopitelně vede i k tomu, že se může výrazným způsobem zvýšit i celkový konverzní poměr a tato forma propagace se stane efektivnější, než jakékoliv jiná.
Opomíjet nelze ani výhody spojené s tím, že spustit vlastní affiliate program dnes není nic složitého. Není nutné provozovat vlastní verze, jelikož je mnohem jednodušší využít různé systémy, do kterých je možné se za drobný poplatek zapojit. Tento systém nabídne vše potřebné, jako je:
- Generování unikátních odkazů
- Počítání a sledování provizí
- Veškerou technickou a administrativní podporu
Jaké jsou výhody pro provozovatele webů?
Ano, i ten může affiliate marketing přinášet celou řadu výhod. Tou první výhodou jsou pochopitelně peníze. Provize v různých oblastech je až několik desítek procent. S tím souvisí i výhoda toho, že dnes lze na našem trhu najít skutečně ohromné množství internetových obchodů, které nabízejí možnost affiliate programu. Lze tedy vybírat v podstatě z jakéhokoliv oboru a oblasti a tak je v podstatě jedno, na co konkrétně cílí webové stránky. Nespornou výhodou je i to, že i když se jedná o prodej zboží, affiliate partner zde do daného vyřízení nijak nezasahuje. Vše související s objednávkou i případnou reklamací vyřizuje výhradně jenom obchod. V praxi to tedy znamená jistoty toho, že lze získat opravdu jenom provizi, bez starostí s tím, co vše obnáší vedení vlastního internetového obchodu.
Neopomíjejme ani výhodu toho, že rozjet byznys související s affiliate marketingem není zase až tak složité. Stačí jenom doména a hosting a potom už je tu jenom snaha o vytvoření zajímavých a pochopitelně také navštěvovaných stránek. A čím vyšší a kvalitnější návštěvnost, tím pochopitelně vyšší a lepší zisk.
Jsou i nevýhody? Určitě ano
Podívejme se také na několik nevýhod, které může affiliate marketing přinášet. Z pohledu majitelů internetových obchodů jsou to jistě tací partneři, kteří používají různé nepovolené techniky. Primárně se jedná třeba o různé přesměrování a podobné věci. Nezapomínejme ale ani na to, že negativem může být i to, že jsou poskytovány špatné nebo nepravdivé informace, či že je zneužívána ochranná známka obchodu, nebo produktu. To vše jsou negativa, která jsou spojena hlavně s provozovateli obchodů.
Pokud jde o samotné majitele webů, zde může být problémem to, pokud narazí na nepoctivého obchodníka. Takového, který provize neschvaluje podle pravdy, nebo takového, který dokonce provize ani nevyplácí. Vždy je dobré spolupracovat spíše s větší a známou firmou, než s malým obchodem. Zde je určitě lepší zapojit se do velkých sítí, které jednotlivé obchody důkladněji kontrolují a tak k podobným situacím dochází skutečně jenom minimálně. A pokud už, je zde kontrola a podpora, která to může vyřešit.