Jaký zvolit název firmy?
Začít podnikání můžete dvěma směry. První z nich je spojený s tím, že budete využívat živnostenské oprávnění. Zde není třeba nic vymýšlet, jelikož u něho to nejde jinak, než že bude vydán na vaše jméno a příjmení. Pod ním budete také vystupovat. Je sice možné přidat si například na web či vizitky různé názvy a zkratky, ale primární podnikatelský název, který je svázaný s IČem , je jméno a příjmení. Jinak je tomu v případě, kdy se zakládá firma. Možností, jak může vypadat, je celá řada. Mezi nejznámější formy patří:
- Společnost s ručením omezením
- Akciová společnost
- Evropská společnost
Toto všechno jsou formy, které umožní zvolit si svůj vlastní název. Jaký by měl v ideálním případě být? Pokud se nemůžete rozhodnout a nemáte stále jasno, podívejte se na několik našich tipů. Pamatujte na to, že název firmy vás bude provázet stále – pokud se nerozhodnete pro změnu.
Důležitá je srozumitelnost
V první řadě je třeba srozumitelnost daného označení. Pokud si daný název řeknete několikrát nahlas, může se vám zdát, že vše je zcela jasné. Pokud ho řeknete někomu cizímu, může dojít k tomu, že se vás zeptá i několikrát, jelikož zkrátka a jednoduše nerozuměl. V takovém případě daný název rozhodně nebude ten pravý. Už jenom proto, že můžete mít reklamu v rádiu, můžete se jménem firmy telefonicky představovat, nebo budete firmu často na různých místech nahlašovat. Nesrozumitelným názvem si tak způsobíte zbytečné problémy.
Pozor na písmena
Problémem mohou být i některá písmena. Pokud název řeknete nahlas, může být zcela srozumitelný a každý vám ho zopakuje. Tedy zopakuje jenom jeho fonetický přepis. Jinak tomu může být v případě, že ho budete chtít napsat na papír. Zde už to může být opět problém. Opět se tak vystavujete mnoha problémům – třeba ve chvíli, kdy někomu telefonicky nadiktujete webovou adresu vaší firmy. Pokud vás zajímá, jaká jsou ta hlavní problémová písmena, která se dají celkem jednoduše zaměnit, jsou to rozhodně tyto:
- C – K
- I – Y
- V – W
Nezapomeňte na zahraniční přesah
Je jasné, že kdo s firmou začíná, ten plánuje své podnikání realizovat na území České republiky. A tomu mnohdy přizpůsobí i název firmy. Nikdo však nemá stoprocentní jistotu, že se nevydá i do zahraničí. Zvláště, když například Slovensko, ale i Polsko jsou země, které mají celkem podobný trh a vstup na něj není zase až tak složitý. Stejně tak ale nemusí být problémem ani expanze na západ, do německy a anglicky mluvících zemí. V takovém případě bude název s háčky a čárky pro zahraniční partnery a zákazníky celkem složitý. I na to je dobré myslet už v úvodu. Nejlepší cestou je tedy eliminovat háčky a čárky, díky čemuž nebudete mít jakýkoliv problém s vyslovením názvu i kdykoliv v zahraničí.
Nebuďte příliš konkrétní
Máte produkt nebo službu, a vaše podnikání bude právě na tomto založeno? Pokud ano, dobře si rozmyslete, zda si dáte název produktu nebo služby i do názvu firmy. Ano, v samotném počátku je to pro vás celkem dobré budování značky a vaše firma bude přímo spojena s produktem. Myslete však na budoucnost. Co když budete chtít rozšiřovat sortiment a přidáte další produkty? Nebo co když dokonce zcela změníte obor? Nejenom, že název firmy bude následně vypadat zvláštně, ale dokonce může působit i komicky. Pamatujte, že brand můžete postavit na jakémkoliv názvu. A toho se držte. Není lepší inspirace, než ti nejlepší hráči na našem trhu. Je jasné, že ve spojení s názvem firmy si přesně vybavíte, co nabízejí. Zamyslete se však nad tím, zda daný název něco říká ve chvíli, kdybyste sortiment a služby daných firem neznali.
Pozor na ochranu, nebo obsazenost
Přišli jste na název firmy, který vám po všech stránkách vyhovuje? Jestliže ano, je dobré podniknout ještě jeden velmi důležitý krok. Ten je spojený se zjištěním toho, zda už ho někdo nepoužívá. Ideální je napsat název do vyhledávače a zjistit, zda se tak některá firma již nejmenuje. Také je dobré si zjistit, zda jsou volné i webové domény. Bez internetu se dnes žádné podnikání neobejde a tak je rozhodně třeba mít web, který bude název firmy obsahovat. Dalším místem, kam se následně rozhodně, musíte podívat, je databáze ochranných známek. Pokud je daný název zaregistrován, máte smůlu. Stejně tak se podívejte také do obchodního rejstříku a zkuste stejný název vyhledat. Tento krok důrazně doporučujeme i z jiného důvodu. A to z takového, že když už by daná firma existovala, ta vaše zcela přirozeně zaregistrována nebude. Pro vás by to znamenalo nejenom vymýšlení nového názvu, ale i to, že byste přišli již o zaplacený poplatek a museli byste podat novou žádost, u které by bylo třeba správní poplatek zaplatit opět.
Co se týče názvu firmy a domény, pokud chcete být na internetu a prezentovat se zejména tam, určitě by měl být stejný. Jak se vyznat v pravidlech týkajících se názvu sepsal na svém blogu například Shoptet – mrkněte se na něj.