Podnikatelské soutěže – jaké existují a jak vám mohou pomoci?
Začátek podnikání nemusí být vždy jednoduchý. A to jak z důvodu, že přesně nevíte, co a jak, tak i z důvodu, že nemusíte mít peníze na rozjezd. Problémy mohou nastat i jinde, třeba v souvislosti s tím, že uděláte různé chyby, nebo špatné volby. Na druhou stranu mohou být i kroky, které patří mezi ty lepší. Jaké to jsou? Podnikatelské soutěže. Pokud máte skutečně zajímavý nápad, není nic jednoduššího, než se s ním přihlásit. Proč a kam? Na to se společně podíváme.
Co jsou podnikatelské soutěže?
Na první pohled soutěž jako každá jiná. Tedy klání, ve kterém vyhraje ten nejlepší. Roli zde ale nehrají znalosti nebo úspěch, ale je posuzováno to, nakolik atraktivní daný nápad, který je před realizací, nebo v jejím průběhu, vlastně je. Podnikatelské soutěže jsou v podstatě hodnocením jednotlivých nápadů. Ty jsou hodnoceny často odbornou porotou, a to z řad různých podnikatelů, manažerů a dalších lidí, kteří jsou v byznysu jako doma. Ti konkrétní nápady posuzují podle celé řady různých kritérií. Mezi ta hlavní rozhodně patří:
- Unikátnost nápadu
- Prospěšnost nápadu
- Životaschopnost nápadu
V souvislosti s jednotlivými podnikatelskými nápady dojde následně k vytvoření žebříčku, ze kterého jasně vzejde ten nejlepší podnikatelský nápad, stejně jako se určí další finalisté. Většinou jsou podnikatelské soutěže pořádány pravidelně a tak je možné každý rok zjistit, co se v segmentu nových nápadů vlastně událo.
Jaké podnikatelské soutěže existují?
Podívejme se i na to, jaké podnikatelské soutěže jsou aktuálně velkým hitem a kterých se můžete účastnit i vy. Dnes platí, že podobných soutěží je celá řada a mají různě velkou úroveň. My se logicky zaměříme na ty, které patří aktuálně k nejlepším. A jaké to jsou?
Nápad roku
Jedna z nejznámějších podnikatelských soutěží u nás. To je Nápad roku, za kterým stojí známý operátor Vodafone. Tato soutěž je určená pro každého, kdo má nápad nejenom na papíře, ale kdo třeba již začal s jeho startem, který ale netrvá déle, než dva roky. Celkem je daná soutěž rozdělena také do kategorií, a to s ohledem na to, kdo se jí účastní. Nápad roku je zaměřený hlavně na mladší podnikatele, jelikož právě dvě kategorie se řadí do těch studentských.
Nastartujte se
I za touto podnikatelskou soutěží stojí jeden celkem velký hráč. Je to Komerční banka, která zde však není sama. Spolupořadatelství podnikatelské soutěže Nastartujte se totiž ujala také Asociace malých a středních podniků a živnostníků ČR. Je tedy jasné, že daná soutěž je poměrně ojedinělá, jelikož má za sebou nejenom velmi silného podnikatelského partnera, ale má za sebou také partnera, který není žádným nováčkem v segmentu soukromého podnikání. I u této soutěže platí, že je vyhlašována pravidelně a tak je jenom na vás, kdy se přihlásíte.
Rozjezdy roku
Nejenom operátor Vodafone je tím, který se angažuje i v segmentu soukromého podnikání. Nezapomínejme také na operátora, kterým je T-Mobile. I ten přináší podnikatelskou soutěž, která je pojmenována jako Rozjezdy roku. Jde o soutěž poměrně prestižní, což ukazuje každoroční zájem. Nutno říci, že i zde je cíleno hlavně na začínající podnikatele. Tedy nováčky s unikátními nápady. Jednou z hlavních podmínek přihlášení je totiž to, že je nutné podnikat méně, než jeden rok. Zajímavostí této soutěže je určitě to, že projekty nejsou hodnoceny čistě jenom s ohledem na možný komerční úspěch, ale i s ohledem na jejich prospěšnost pro ostatní.
K čemu je podnikatelská soutěž dobrá?
Pokud uvažujete nad tím, že se přihlásíte, je dobré vědět, k čemu může být taková podnikatelská soutěž dobrá. V první řadě je celkem zajímavou zpětnou vazbou, kdy můžete od odborníků zjistit, jak je váš nápad zajímavý, jak je unikátní a zda má nějakou naději na budoucí úspěch. Pokud se dostaví, jsou podnikatelské soutěže dobré k tomu, že máte možnost vyhrát zajímavé ceny. Ty se mohou hodit právě v segmentu vašeho byznysu, jelikož často lze získat:
- Finanční prostředky
- Materiální pomoc
- Odborné poradenství
Tím ale výhody podnikatelské soutěže nekončí. I když nevyhrajete první tři místa, můžete se s nápadem umístit na celkem dobré pozici. A to znamená, že se výrazně zviditelníte. Díky tomu se dostanete do povědomí veřejnosti, stejně jako máte naději, že se vám ozvou lidé, kteří budou chtít spolupracovat, nebo mohou nabídnout případnou investici. I to je důvod, proč účast nepodceňovat.
Co je třeba k přihlášení?
Prvním krokem by mělo být to, že si přečtěte všechny podmínky, které s účastí souvisí. Pokud je splňujete, je následně nutné podat si samotnou přihlášku. Obvykle to jde online, z pohodlí domova. Na co nezapomeňte, to je předem stanovený deadline, který každá soutěž má. Dále je určitě potřeba i podnikatelský plán. Ten bude mnohdy jediným dokumentem, který se k porotě dostane. Proto doporučujeme jeho zpracování nijak nepodcenit. Čím bude lepší a kvalitnější, tím samozřejmě lépe jak pro vás, tak pro umístění vašeho nápadu v dané soutěži. A co doporučujeme z naší strany? Nic nepodcenit a přihlásit se do všech tří, které jsme zmínili.