Online marketing a jeho možnosti
Bez marketingu se dnes neobejde jakýkoliv prodej služby, nebo i prodej konkrétního produktu. Marketingové cesty dnes můžeme rozdělit do dvou hlavních segmentů. První segment je klasický offline marketing, zatímco tím druhým segmentem je online marketing. A právě na něho se společně zaměříme. Nabídne totiž celou řadu různých možností, které mohou pomoci v tom, aby se produkt nebo i služba mnohem lépe prodávaly. Podívejme se společně na to, jaké hlavní možnosti existují.
PPC reklama – stěžejní část, kterou online marketing nabídne
Pokud se podíváme na to, co se slovem online marketing doslova přímo souvisí, je třeba říci, že se jedná o segment, kterým je PPC reklama. Ta je spojena s vyhledáváním jednotlivých uživatelů ve vyhledávačích. V souvislosti s hledaným slovem se kromě klasických výsledků zobrazí také tematické reklamy. Jaké to budou si každý zvolí v rámci nastavení svých reklamních kampaní. Cílem této cesty je samozřejmě nabídnout lidem reklamu relevantní k jejich vyhledávání. Velkou výhodou této cesty je možnost velmi dobré měřitelnosti. Pokud je PPC reklama v něčem unikátní, tak v tom, že se platí za každý klik. Lze si tak velmi dobře spočítat, jak velkou jsou průměrné náklady na jednoho návštěvníka webu a jaký musí být konverzí poměr, aby se daná reklamní kampaň vůbec vyplatila.
Kontextová reklama
Tato odnož online marketingu souvisí s výše uvedenou PPC reklamou. Důvodem je to, že i zde je nejčastěji účtována částka za každý jednotlivý klik. Pokud ale máme být konkrétnější, je třeba říci, že v tomto případě se reklamy nezobrazují na vyhledávačích, ale takzvaně v obsahové síti. Tedy na webech, které začnou spolupracovat s jednotlivými reklamními sítěmi. Mezi tyto reklamní sítě se u nás řadí:
- Seznam
- Etarget
V praxi to funguje tak, že majitel webu vloží speciální kód do svých stránek. Na daném místě se poté zobrazují reklamy jednotlivých inzerentů v reklamní síti. Oproti reklamě ve vyhledávačích je ta kontextová často o něco levnější, ale ne vždy je možné využít maximálního možného cílení. Na druhou stranu právě kontextová reklama je ideální pro takzvaný demarketing. Tedy postup, kdy návštěvník vašeho webu nic nekoupí a vy se ho snažíte opět přilákat zpět – třeba na zajímavou slevu.
Bannerová reklama
Ta má velmi blízko té kontextové. Pokud zůstaneme u výše zmíněných reklamních sítí, je třeba říci, že nenabídnou jenom možnost textové inzerce, jelikož mají možnost nabídnout také inzerci bannerovou. Tedy grafickou. V některých případech může více zaujmout, jelikož je atraktivnější. Na druhou stranu platí, že lidé, kteří se v online světě pohybují velmi často, mají takzvanou bannerovou slepotu. I proto je proklikovost bannerů mnohem menší, než u textových reklam.
Zde však existuje ještě další cesta, tedy možnost, na kterou bychom neměli zapomínat. Může se jednat o přímý prodej bannerové reklamy. Jednoduše se domluví majitel webu s inzerentem a následně dojde k tomu, že se bude daná reklama zobrazovat na konkrétním webu.
Online marketing je spojený i se segmentem optimalizace pro vyhledávače, který můžete znát také pod zkratkou SEO. Jedná se o postupy, v rámci kterých je snahou dostat se na co nejvyšší místa v rámci vyhledávačů. Díky tomu lze docílit toho, že budoucí návštěvy budou na web chodit zdarma. Oproti výše zmíněným postupům, které online marketing nabízí, je však SEO spíše během na dlouhou trať. Konkrétní výsledky totiž mohou být patrné až za několik týdnů, nebo i měsíců. Vliv na to, jak se konkrétní web umisťuje, má několik věcí. Hlavní roli hraje hlavně:
- Kvalita obsahu
- On-page faktory jako klíčová slova v textech
- Off-page faktory jako odkazová profil
Dnes platí, že SEO by měl dělat nejlépe odborník. Důvodem je to, že pokud je zvolena špatné strategie, nejenom že web nestoupá ve výsledcích vyhledávání nahoru, ale naopak dochází k tomu, že daný web dokonce i klesá dolů.
Pokud provozujete internetový obchod, měli byste se zajímat i o cenové srovnávače. Dnes dominuje Zboží a Heureka. I tento segment spadá do kategorie online marketingu. Srovnávače fungují tak, že v první řadě porovnávají ceny konkrétního zboží napříč různými obchody. Ty však za každý proklik platí. A tak návštěvník, který k nim přes srovnávač klikne, je zpoplatněn. V praxi jde tedy o nezávislé porovnání cen, ale nutno říci, že jsou porovnávány jenom ty eshopy, které se do porovnávačů zboží přidají a jsou ochotni platit.
Emailing je poměrně diskutovanou formou
Další z oblastí online marketingu je emailing. Pokud jsou emailové adresy sbírány správně, jak mají, jedná se o zcela legální a legitimní formu propagace. Problémem jsou různé kupované databáze, obvykle bez souhlasů daných lidí. V takovém případě je možné na emailové kampaně pohlížet jako na spamování. Nejenom, že nemají tak vysokou úspěšnost jako ty kvalitní a personalizované, ale v případě rozesílání spamu může dojít i na problém se zákonem.
Sociální sítě na vzestupu
Na závěr jsme si nechali možnost spojenou se sociálními sítěmi. Ty jsou dnes hitem a tak je jasné, že se online marketing začíná týkat i jich. Propagace může být nejenom bezplatná, v rámci získaných fanoušků, tak i placená, což je situace, kdy dochází k tomu, že jsou jednotlivé příspěvky takzvaně sponzorovány. Zde je poté možnost zvolit si i cílové publikum.